מה זה אגרנות כפייתית, כיצד מאבחנים את הבעיה ואיך מטפלים בה?

אגרנות כפייתית קלאסית
תפריט ניווט

אגרנות כפייתית היא מצב ידוע שבו הקשר בין אדם והמוצרים האישיים שלו מונע ממנו לוותר עליהם והוא ממשיך לצבור מהם עוד ועוד. לאורך זמן, הבעיה פוגעת לא רק באדם עצמו אלא במרחב שבו הוא חי וביכולת שלו לקיים איכות חיים תקינה בבית נעים ומסודר. כיצד מאבחנים אגרנות כפייתית ומטפלים בה? הכל כאן.

אגרנות במינון נמוך וגבוה

אגרנות כפייתית מתקבלת במספר רמות והיא יכולה להגיע עד כדי פגיעה ברמת החיים. ועם זאת, קיימים אנשים שאפשר להגדיר מצד שני כאגרנים משום שהם נהנים מתחביב שכולל איסוף של אובייקט מסוים כמו מפיות או מדבקות, אבל הם חיים חיים מלאים ונורמטיביים, מגיעים להישגים ומעל לכל מאושרים.

מסיבה זו, חשוב להבדיל בין ארגנות כפייתית שמתקבלת ברמה הפוגעת ומבטאת חוסר שליטה, קשיי התמודדות, פרידה וחרדה ובין מצבים שבהם היא זניחה להתנהלות הרגשית והפיזית של אותו אדם.

איך מאבחנים אגרנות כפייתית?

הדרך הראשונה היא כמובן רמת ההפרעה האישית. האם הדבר מפריע לאגרן או לסביבתו? האם הדבר פוגע באיכות חייו ואפילו בביתו שלו? האם האגרנות היא ביטוי לבעיה אחרת שאפשר להתוודע אליה מבין השורות? ככל שתהיו קשובים ותומכים יותר לאותו אדם, כך תזהו האם מדובר בבעיה שמצריכה טיפול, או בעניין שאפשר להמשיך לחיות איתו בשלום.

דרכי הטיפול בתופעה

ההתמודדות עם אגרנות כפייתית בדרגה גבוהה מצריכה עבודה נפשית מאומצת, מאחר והאגרן יסבול אם יידרש לאבד את הדברים שאסף. מעבר לכך, יהיה צריך לטפל בבעיה שגורמת לאגרנות עצמה ולהציב את הסדר, ההקלה והטעם לחיים כערכים חשובים יותר בסדר העדיפויות. כמובן שכל אלו מתבצעים תוך ליווי של מומחה מתחום הנפש שיוביל את התהליך עד למיצוי.

אחד השלבים בתהליך דורש פינוי תכולת דירה מחפצי האגרנים ולטובת הנושא יהיה צורך לגייס תמיכה ועזרה מוגברים. ייתכן שגם הקרובים של האגרן יצטרכו להיות מעורבים בהליך הטיפולי כדי לזהות טריגרים שמפעילים אותו ולמנוע אותם, אך פינוי הדירה בשלב הסופי מבטא שינוי בהתנהגות ויעזור לאותו אדם להתחיל מחדש.

פינוי של כל החפצים מהדירה יסייע משמעותית

לאגרנים כפייתיים שלא מצליחים להתגבר על הבעיה, גם לאחר שביצעו פינוי תכולת דירה יומלץ על טיפול פסיכותרפיסטי שמתחבט בנקודות יותר עמוקות בתוך הנפש. זו עבודה ארוכה מאוד שנוגעת בעולם הקשרים רחב אך תאפשר לא רק היפרדות מהחפצים שנאגרו עם הזמן, אלא גם היפרדות מכל הכאב והסבל שמלווים את האגרן.

עיסוק בעולמות היצירה והחומר

אופציה טיפולית נוספת היא טיפול בהבעה ואמנות תוך שילוב עיסוקים במרחב גמיש ומכיל. הטיפול הזה נועד לאנשים שסובלים מתופעת אגרנות כפייתית ואינם מצליחים לפתור אותה דרך דיבור אלא תוך כדי עבודה עם עולם החומר והיצירה שיעורר אותם לעשות מעשה ולהתחיל להגיע עם עצמם לפתרון הדרוש להם.

כתבות נוספות שיכולת לעניין אותך

קבלו הצעת מחיר

רגע, לאן תלכו?

קבלו הצעת פינוי בבדיקה מהירה