פינוי הבית של יונה לוטן

יונה
תפריט ניווט

להרבה השם הזה ישמע מוכר, חלק יכירו וחלק אחר לא יבין או ידע במי מדובר, וזה בסדר אני מניחה שאם לא היינו בתחום האומנות סביר להניח שלא היינו יודעים גם מי זה יונה לוטן.

אז מי זה יונה לוטן ???

יונה לוטן היה מהנדס וצייר, נולד בליטא בשנת 1926, בשנת 1936 עלתה משפחתו ארצה (ארץ ישראל) והתיישבה בתל אביב. בשנת 1950 לאחר שסיים את לימודי ההנדסה בטכניון בחיפה, התגייס יונה לוטן לצבא ושירת כמהנדס בקבע במסגרת חיל ההנדסה עד לשנת 1961.
בסוף שנות ה-50 החל לצייר כאוטודידקט. בתחילת שנות ה-60 הרעיף ברנרד דוריוואל מחמאות על עבודותיו של לוטן, ברנארד דוריוואל היה מנהל המוזיאון הלאומי לאמנות מודרנית בפריז. לוטן נסע לפריז והתגורר שם ברובע מונמארטר תשע שנים.
עדי פינויים עובדת עם גופים ומוסדות שונים ורבים בארץ, ובניהם גם כונסי נכסים. את הטלפון הבא קיבלנו מאחד מכונסי הנכסים שאיתם אנו עובדים, בו הוא מסביר שיש דירה ביפו שעלינו לפנות ולתת הצעת מחיר על החפצים.
הגענו לדירה ביפו ומאות ציורים עומדים להם בערמה מסודרת זה על גבי זה ופסלים שונים שמאבזרים את הבית. את התכולה הזאת לקחנו יחד עם שותף ותיק שלנו שיש לו גלריה בשוק הפשפשים כמין הראוי להציג פריטים של אמן מוערך בגלריה.

שאלנו את הכונס אם הם רוצים פינוי של כל תכולת הדירה, והוא אמר שכן גם לפנות וגם לתת הצעה כספית עבור התכולה מכיוון שהדברים הינם בעלי ערך ושל אמן ידוע. כמונו הגיעו חברות נוספות כך בדרך כלל נהוג עם כונסי נכסים ומנהלי עזבונות בכדי לתת הצעת מחיר, ולבסוף ההצעה הטובה ביותר תהיה זאת שתכריע. ואם אני כאן כותבת לכם על הפינוי אז אתם כבר מבינים איזו הצעה זכתה.
הפריטים מתוך התכולה חלקם נמכרו בגלריה בשוק הפשפשים, חלקם על דוכן בשוק, וחלק נוסף בבית מכירת פומביות אגוזי.

חלק מיצירותיו של לוטן שנמכרו באגוזי.("המוטיב האורבאני").
חלק מיצירותיו של לוטן שנמכרו באגוזי.("המוטיב האורבאני").

ביצירותיו של לוטן ניתן להבחין בשתי תקופות עיקריות "האפורה –שחורה", שנעשתה בהשפעת זכרונות ילדותו בפולין בזמן השואה ותקופתו השנייה היא תקופת "המוטיב האורבאני" תקופה שבה צייר ערים מצורות הנדסיות בתקופה זו הגיעה בחייו לצבעוניות רעננה ועשירה

אגרטל עבודת לוטן התקופה "האפורה-שחורה"
אגרטל עבודת לוטן התקופה "האפורה-שחורה"

בתוך הדירה, כמו שכתבנו קודם, עמדו מאות תמונות ופסלים מפוזרים בבית. טרם נתנו הצעת מחיר, ציין הכונס שאת הדברים האלה לא ניתן לפנות ולא לרכוש משום שהם עוברים לפריז שם תפתח גלריה עם יצירותיו. בתוך הדירה היו דברים רבים אחרים שדרשו פינוי וקנייה, התכולה הכילה בתוכה רישומים והדפסים, תמונות ישנות, ציורי שמן, רהיטים, כלים, חומרים לרישום ,בגדים, שטיחי קיר ועוד.
לאחר שהותו של לוטן בפריז עבר לניו יורק שם שהה ברובע מנהטן, בשנת 1969 הגיע לארץ בכדי להקים את הסטודיו שלו בסמטת האריה 19 ביפו, בשנת 1983 חזר סופית לארץ והשתקע ביפו עד לפטירתו ב-1998.
בין החפצים היה שטיח אחד יפה ומיוחד, יונה לוטן עיצב בחייו רק 4 שטיחים, את השטיח הזה ראתה אפרת אחת מהסחורות בשוק הפשפשים אשר יש בבעלותה חנות ליד שנייה ,ברגע שראתה אותו התאהבה.

השטיח הינו שטיח קיר עם מוטיבים צבעוניים השטיח הוא מחווה שעשה יונה לוטן לצייר הצרפתי ג'ורג' בראק.
השטיח 1.93 על 1.36 לבסוף מצא את השטיח את ביתו החדש אצל זוג תיירים מבלגיה.
יונה לוטן זכה בפרס היוקרתי "לאמנות זרה",יצירותיו נמצאות באוספי מוזיאונים מכובדים כגון: המוזיאון הלאומי לאמנות מודרנית והמוזיאון העירוני לאומנות מודרנית בפריז. מוזיאון הפטי פאלה בז'נבה, הגלריה הלאומית של ברלין, והמוזיאון בוימאן ואן בונינגן ברוטרדאם.

כתבות נוספות שיכולת לעניין אותך

קבלו הצעת מחיר

רגע, לאן תלכו?

קבלו הצעת פינוי בבדיקה מהירה